Air North-flygskötare inleder jobbet

Air North-flygskötare inleder jobbet

Sparling sade i morse är han besviken men inte arg att 25 till 30 skötare har valt att ta jobbåtgärder, särskilt eftersom det finns en annan förhandlingssession planerad för nästa vecka med federal medlare Kathy Peters.

‘Jag delar frustrationen med medarbetarnas’ grupp under den tid det har tagit men att föreslå att det är allt företagets fel är vilseledande ‘, sa han.

Sparling påpekade att Yukon Employees Union Y036 har legat i bordet i nästan ett år. Förhandlare för flygvaktarna lade sitt lönförslag på bordet för bara två veckor sedan.

Air North svarade några dagar senare med sitt motförslag, men har inte hört tillbaka, sa han.

Flygledarna blev fackförbundna i februari 2013 och förhandlingar om sitt första kollektivavtal började i oktober i oktober, säger fackligt pressmeddelande utfärdat i morse.

Facket bad i juni för en federal förlikningsman att hjälpa till i förhandlingar men hon har hittills misslyckats med att få parterna till ett avtal.

YEUs president Steve Geick sa att det var hans förståelse att hans förhandlare svarade på Air Norths förslag och gjorde det klart att förslaget inte skulle skära det.

Fackförbundet kände strejkmandatet och jobbet var nödvändigt för att betona frustrationen att inte kunna nå en överenskommelse efter nästan ett år vid bordet, sade Geick.

‘Även om detta är det första kollektivavtalet och de brukar ta lite längre tid, har jag inte sett många så länge,’ sade förbundspresidenten.

Han sa att flygvaktarna väljer jobbåtgärder istället för en full strejk med picket-linjer eftersom deras syfte är att komma tillbaka till bordet med så lite avbrott som möjligt för flygande allmänheten.

‘Vi förstår att människor behöver flyga och ha flygningar bokade, och vi respekterar det,’ sade Geick. ‘Vad vi än gör kommer vi att försöka få den minsta inverkan på flygande allmänheten.

‘Där vi går härifrån kommer det att vara helt baserat på företagets svar.’

Arbetsåtgärden, Geick förklarad, kommer att innebära att alla flyktiga mat- och dryckeservice avlägsnas, men flygledare kommer att uppfylla andra väsentliga uppgifter, till exempel att hjälpa passagerare som behöver hjälp och utför flyginformationen.

Han sa att inte alla flygningar kommer att påverkas, men skulle inte säga hur många eller när, men att alla södra och norrgående flygningar kommer att bli föremål för jobbåtgärd. Unionens företrädare kommer att ligga vid flygplatsen för att förklara för passagerare på berörda flygningar varför flygvaktarna utför jobbet, sade han.

Geick sa att en fullständig strejk inte utesluts, det var bara att vid denna tidpunkt fackföreningen tyckte att jobbet var mer lämpligt.

Air North-presidenten sade att han trodde att i eftermiddag s Vancouver-flygning skulle påverkas, och förhoppningsvis fick det nästa veckas planerade förhandlingssession.

Företagsledningen kommer att vara ombord för att tillhandahålla flygtjänst på berörda flygningar, sa Sparling.

Han betonade att Air North inte är beredd att ta itu med besväret för passagerare för alltid, att företaget någon gång kommer att genomföra sina egna beredskapsplaner.

Företagets president ville inte använda frasen ‘lock out’ för att beskriva dessa planer eftersom han inte ville ge ett provocerande uttalande.

‘Vi har beredskapsplaner på plats, våra flygningar kommer att flyga,’ sa Sparling.

Han sa att Air North har och kommer att fortsätta att förhandla i god tro.

Företaget känner sig mot förslaget till fackföreningens lönepaket för några veckor sedan betjänar behoven hos flygledarna bättre än det paket som facket lade fram, sade Sparling.